tel. 500 878 765
KRS 0000149821
konto. 18 7563 6187 1631 1212 1212 1212

Statut

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

§1

1. Klub o nazwie Bowlingowe Towarzystwo Sportowe „Miraż” (w skrócie BTS „Miraż”), zwany dalej Klubem, posiada osobowość prawną.
2. Nazwa Klubu, jego logo i barwy są prawnie zastrzeżone

§2

Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedziba władz mieści się we Wrocławiu przy ul. Kolistej 14

§3

Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§4

Klub może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

§5

1. Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1 tego paragrafu lub wystąpieniu z nich, decyduje Zarząd

Rozdział II.
Cele i sposoby działania

§6

Działania Klubu mają na celu stworzenie warunków organizacyjnych, finansowych oraz szkoleniowych dla rozwoju bowlingu, a w szczególności na:

1. popularyzacji zasad bowlingu,
2. współudziale w inicjowaniu i koordynacji turniejów oraz innych form rozgrywek bowlingowych,
3. organizowaniu szkoleń
4. upowszechniania kultury fizycznej i sportu
5. działalności charytatywnej polegającej na wsparciu materialnym zawodników, którzy na skutek kontuzji lub chorób utracili zdrowie i znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji materialnej
6. pomocy społecznej sportowcom, którzy na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji materialnej, w celu wyrównania szans tych osób.
7. nauczaniu - w ramach wolontariatu - gry w bowling dzieci z domów dziecka

§7

Klub realizuje swoje cele poprzez:

1. popularyzację i kształtowanie etyki sportowej,
2. upowszechnianie wiedzy i zasad gry w bowling,
3. organizowanie i prowadzenie rozgrywek bowlingowych, w tym głównie współudział w organizowaniu bowlingowych zawodów międzyklubowych,
4. roztaczanie opieki nad młodzieżą,
5. współpracę z pokrewnymi klubami krajowymi i zagranicznymi,
6. pozyskiwanie środków finansowych dla prowadzenia działalności statutowej.

§8

1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych.
2. Stowarzyszenie może również prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach określonych ustawą o wolontariacie i pożytku publicznym, dochód z działalności przeznaczony jest na działalność pożytku publicznego.
3. Działalność gospodarcza jest wyłącznie dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
4. Towarzystwo może prowadzić odpłatną działalność gospodarczą w dziedzinach:
- Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (73.12.D) – Punkt ten dotyczy tylko i wyłącznie sprzedaży miejsc reklamowych na strojach zawodników oraz miejsc reklamowych na terenie kręgielni podczas organizowanych zawodów sportowych.
5. Towarzystwo prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:

pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania (PKD 85.32.C);

działalność organizacji profesjonalnych (PKD 91.12.Z);

działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 91.33.Z);

działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 92.34.Z);

działalność obiektów sportowych (93.11.Z)

działalność klubów sportowych, (PKD 93.12.Z);

Rozdział III.
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§9

1. Członkami Klubu mogą być krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Klubu.
Członkowie Klubu dzielą się na:
1. członków zwyczajnych,
2. członków wspierających,
3. członków honorowych.

§11

1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Klubu. W poczet członków Klubu może być przyjęta również osoba posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych ze względu na wiek /tj. ukończony 13 rok życia, a nie ukończony 18 rok życia/. Ubiegając się o członkostwo osoby te, prócz własnoręcznie podpisanych deklaracji, obowiązują się złożyć pisemną zgodę przedstawicieli ustawowych wraz ze zobowiązaniem do regularnego wpłacania składek członkowskich za małoletniego.
2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna wnosząca pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Klubie przez swojego pełnomocnika.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Klubu.
4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
5. Nadanie godności członka honorowego następuje na wniosek Zarządu uchwałą Walnego Zebrania Członków.

§12

1. Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu, przy czym członkowie małoletni uzyskują te prawa w momencie uzyskania pełnoletniości.
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp.
organizowanych przez władze Klubu,
- używania oznak i barw Klubu,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Klubu,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Klubu,
- zaskarżenia do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Klubu o skreśleniu lub wykluczeniu z listy członków oraz innych uchwał Zarządu.

2. Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Klubu,
- przestrzegania Statutu, regulaminu i uchwał władz Klubu,
- przestrzegania etyki zawodniczej,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Klubie.

Wysokość wpisowego, wysokość składek oraz okresy składkowe i terminy wpłat określa regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie Członków Klubu.

§13

Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 12 ust. 1. pkt. 2-5.
2. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział - z głosem doradczym - w posiedzeniach statutowych organów Klubu.
3. Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania Statutu, regulaminu i uchwał władz Klubu.
4. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.

§14

1. Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Klubu, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań wobec Klubu,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka będącego osobą prawną,
- skreślenia z listy członków, z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 3 okresy składkowe,
- wykluczenie z Klubu na skutek prawomocnej uchwały Zarządu, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów oraz zasad etyki,
- wykluczenie w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
- pozbawienie członkostwa honorowego w wyniku uchwały Klubu, która członkostwo nadała,
- rozwiązania klubu.

2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 3-5 tego paragrafu podejmujący odpowiednią uchwalę Zarząd zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia członka o skreśleniu lub wykluczeniu wraz z uzasadnieniem, podającym przyczynę skreślenia lub wykluczenia oraz wskazującym prawo wniesienia odwołania od uchwały Zarządu do Walnego Zebrania Członków, w terminie 7 dni od daty doręczenia stosownej uchwały,
3. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2 tego paragrafu.

Rozdział IV
Władze Klubu
§15

1. Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
2. W przypadku, gdy liczba członków przekroczy 200 osób, Walne Zebranie Członków zostaje zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów. Mandat delegata trwa do czasu nowych wyborów.
3. Szczegółowy tryb wyboru delegatów określi regulamin.

§ 16

1. Kadencja władz Klubu trwa 6 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Członkowie wybrani do władz Klubu mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 5 kadencji.
3. Uchwały władz Klubu podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych za nimi, bez względu na liczbę osób obecnych i uprawnionych do głosowania.

§17

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie trwania kadencji. Skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. W przypadku ich braku, Zarząd włączy do swojego grona osobę spośród członków Klubu, która będzie pełnić funkcję czasowo - do najbliższego Walnego Zebrania Członków Klubu.

Walne Zebranie Członków
§18

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu.
2. W walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przez terminem Walnego Zebrania Członków.
4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w sposób przewidziany w §16 ust. 3.

§19

1. Walne Zebranie Członków Klubu może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
2. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku i podejmuje ono uchwałę o udzieleniu lub nie absolutorium członkom władz Klubu za dany rok działalności.
Sprawozdawczo-wyborcze Walne Zebranie Członków zwołuje się w terminie określonym w § 16 ust. 1 Statutu.
3. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie:
przewodniczący, sekretarz, członkowie.
5. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków i powołanych na nim komisji.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej
- na umotywowane żądanie co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Klubu,
8. W przypadkach określonych w ust 7 pkt. 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 21 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi.
9. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§20

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
- określenie głównych kierunków działania Klubu,
- uchwalenia Statutu i jego zmian,
- udzielanie absolutorium członkom władz Klubu,
- uchwalanie regulaminów władz Klubu,
- uchwalanie budżetu,
- wybór o odwołanie członków władz Klubu,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Klubu,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń,
- rozpatrywanie wniosków postulatów zgłoszonych przez członków Klubu lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach członkowskich i innych,
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Klubu,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwal w innych sprawach wniesionych do obrad.

Zarząd
§21

1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Klubu, zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Klub na zewnątrz i za swoją działalność ponosi odpowiedzialność przez Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z 3 członków. Członkowie Zarządu wybierają ze swego grona prezesa, sekretarza i skarbnika.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§22

Do zakresu działania Zarządu w szczególności należy:
- realizacja celów Klubu oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
- określenie szczegółowych kierunków działania Klubu,
- ustalanie budżetu i preliminarzy,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich, przyjmowanie, skreślanie, wykluczanie,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- rozpoznanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień Statutu,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienia godności członka honorowego Klubu,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

Komisja Rewizyjna
§23

1. Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.

§24

Do zakresu działania komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Klubu,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z prowadzonej kontroli i lustracji,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania Zarządy,
- zwołanie Walnego Zebrania Członków w trybie zwyczajnym, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie tub trybie ustalonym Statutem,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie absolutorium władzom Klubu,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.

§25

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, posiedzeniach Zarządu, Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

§26

W przypadkach określonych w § 24 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty zgłoszenia żądania, a zebranie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.

Rozdział V
Fundusze

§27

1. Źródłami powstania funduszy Klubu są:
- składki członkowskie,
- dotacje,
- darowizny i zapisy,
- wpływy z działalności gospodarczej Klubu,
- wpływy z działalności statutowej Klubu.
2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Klubu. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto Klubu.
3. Nowo przyjęci członkowie pierwszą składkę wpłacają w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu w poczet członków Klubu.
4. Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
5. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Klubu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są w związku z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych „osobami Bliskimi”.
b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich po cenach wyższych niż rynkowe.

§28

Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane jest działanie prezesa lub sekretarza Zarządu.

Rozdział VI
Zmiany w Statucie i rozwiązanie Klubu

§29

1. Uchwalenie Statutu lub jego zmiany przez Walne Zebrania Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów obecnych, głosujących na zebraniu.
2. Uchwała o rozwiązaniu Klubu przez Walne Zebrania Członków wymaga kwalifikowanej większości 3/4 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 wszystkich zwyczajnych członków Klubu uprawnionych do głosowania.
3. Uchwalenie Statutu lub jego zmian oraz rozwiązanie Klubu mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w §18 ust. 3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.
4. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.

§30

Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia sądu rejestrowego.